I knæleddet findes der to halvmåneformede bindevævsskiver, som ligger fast oven på skinnebenet. Disse bindevævsskiver kaldes menisker. Man taler om en udvendig menisk, som ligger i den del af knæleddet, som vender væk fra det andet ben. Og en indvendig menisk, som ligger i den del af knæleddet, som vender ind mod det andet ben.

Meniskens funktion er primært at optræde som støddæmper. Den tager en del af belastningen fra knoglerne ved gang og især ved løb. Hvis ikke vi havde menisken, ville knoglebrusken blive belastet meget hårdt. Menisken er også med til at give en vis stabilitet i knæet.

knæets anatomi på dansk - meniskMeniskskader opstår oftest, når der kommer en form for vrid i knæet, mens det er bøjet. Derved kan en menisk komme i klemme mellem lårbensknoglen og skinnebenet og blive vredet i stykker.
Lige når man er kommet til skade med knæet, kan det være svært at afgøre, om der er en meniskskade, medmindre knæet er låst fast. Der kan være hævelse, men det er der ikke altid. De klassiske symptomer mangler ofte i starten.

Det klassiske symptom viser sig ved, at såfremt benet har været bøjet for eksempel i forbindelse med hugsiddende stilling, så låser knæet fast, således at knæet ikke kan rettes ud igen. Dette skyldes, at der er kommet en revne i menisken, således at noget af den kan vippe ind i leddet og komme i klemme. Folk kan så nogle gange lirke lidt med knæet, og få det til at strække igen.

Et andet symptom på meniskskade kan være smerter ved belastning og efterfølgende større eller mindre hævelse i knæet.

Hvad kan du selv gøre

  • Brug RICE-princippet umiddelbart efter skaden er sket.
  • Aflastning er som regel nødvendigt. Man bør skåne knæet mod belastning, hvis det er smertefuldt. Det vil ofte være nok til, at generne går over af sig selv.
  • Støt evt. det skadede knæ med en knæskinne.
  • Hvis der er tale om en længerevarende knæskade, kan du med succes påbegynde selvspændingsøvelser af lårmusklen for at undgå at den svinder. I den smertefulde fase gøres det bedst ved at spænde lårmusklen så hårdt som muligt på strakt knæ. Hold stillingen i 10 sekunder, og slap derefter musklen af i få sekunder. Gentag øvelsen 10 gange i træk, cirka 1 gang i timen.
  • Gå til lægen, hvis der er tale om vedvarende smerter eller gener.

DonJoys knæskinner, der kan bruges:

Forhandlerliste over DonJoy knæskinner